TomTom verhoogt omzetprognose ondanks zwak derde kwartaal

Hoewel de inkomsten wederom daalden, ziet navigatiefabrikant TomTom de toekomst toch positief tegemoet. TomTom gaat op dit moment uit van een omzet tussen de 900 en 950 miljoen euro voor het einde van het jaar. CEO Harold Goddijn gaat nog een stap verder en voorspelt nog een hoger resultaat.

TomTom_WerbeanzeigeVooralsnog moet TomTom het echter doen met de cijfers over het derde kwartaal 2013, waarin de omzet met 11 procent terugliep naar 244 miljoen euro. Het bedrijf heeft haar hoop voor de het vierde kwartaal gevestigd op de Multisport en Runner GPS-sporthorloges en de nieuwe GO-serie die nu in heel Europa beschikbaar is. Ter gelegenheid hiervan is TomTom een multimediale campagne op de radio en via social media. Met Sinterklaas en de kerstdagen voor de deur, geen onverstandige keuze.

TomTom_Q32013_01

Zakelijke tak blijft het goed doen

Vergeleken met het derde kwartaal 2012 liepen de inkomsten bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen terug. De consumententak behaalde 151 miljoen euro omzet en daarmee 12 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, maar waarbij wel opgemerkt moet worden dat de fitnessproducten juist een groei lieten zien. De grootste terugval was te zien bij de PND’s (Personal Navigation Devices) in de VS en Europa. TomTom had ook last van de slechte verkoopcijfers bij de personenauto’s, waardoor de omzet op het gebied van automotive met 11 procent terug ging naar 44 miljoen euro. Licenties op kaartmateriaal leverden 28 miljoen euro op, wat een daling is van 17 procent vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar.

Een lichtpuntje bleek de zakelijke afdeling. TomTom wist met haar fleetmanagementoplossingen en het online platform WEBFLEET klinkende resultaten neer te zetten, want de omzet steeg met 11 procent naar 21 miljoen euro.

TomTom_Q32013_02

Verder lezen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *